Wat als uw controlemeters oplichten en de auto niet wil starten? Wat zou de reden kunnen zijn en hoe kun je dit probleem oplossen? We vertellen je alles wat je moet weten.
Alle onderdelen van uw auto moeten perfect werken om u van de ene plaats naar de andere te brengen. Maar componenten kunnen na verloop van tijd slijten. Stel je voor dat je een auto bestuurt en het voertuig wordt uitgeschakeld. Het lampje van de controlemeter wordt geactiveerd op uw dashboard.
Er kunnen verschillende redenen zijn, zoals een defecte dynamo of brandstofpomp. Bovendien, als de zekering van de brandstofpomp doorbrandt, gaat het controlelampje op het dashboard branden.
Betekenis van Check gauge Light
Tijdens het autorijden moet u op alle lampjes op het dashboard letten. Als het controlelampje op uw voertuig gaat branden, is er een probleem met een meter of sensoren in de auto.
Er zijn verschillende meters in een voertuig, zoals een temperatuurmeter, oliedrukmeter, koelvloeistoftemperatuurmeter en nog veel meer. Om veiligheidsredenen moet u de meters van tijd tot tijd controleren.
Dit lampje van de controlemeter geeft aan dat deze meters een waarde hebben die afwijkt van de normale druk of temperatuur. U vindt een oranje, gele of rode kleur op het dashboard wanneer het lampje van de controlemeter het dashboard verlicht.
Voor de Jeep Grand Cherokee en andere Wrangler-modellen zal een van de onderstaande meters afwijken van de normale waarde.
- Brandstofmeter
- Oliedruk meter
- Temperatuurmeter koelvloeistof
- Snelheidsmeter
- Voltmeter
- Toerenteller
Als het lampje van de controlemeter tijdens het rijden het dashboard verlicht, moet u eerst het waterpeil, het remvloeistofpeil, het oliepeil en de spanning en bandenspanning controleren om veilig de weg op te kunnen.
Redenen waarom het controlelampje van de meter controleert en de auto niet start
#1.Gesprongen brandstofpompzekering
Moderne auto’s gebruiken niet veel elektrische modules. Zo kun je meerdere zekeringen in een auto lokaliseren. Deze zekeringen zijn van buitenaf niet te zien. Ze bevinden zich meestal achter het handschoenenkastje, de motorkap, het dashboard en nog veel meer plaatsen.
Er is een zekering voor de brandstofpomp, en zijn primaire taak is om te voorkomen dat de brandstofpomp doorbrandt tijdens overbelasting.
Soms vraagt de brandstofpomp meer elektrische stroom dan hij aankan. In dergelijke gevallen fungeert de lont als een veiligheidsvoorziening en blaast hij weg. Het voorkomt dat de hoge stroom de brandstofpomp bereikt.
De zekering van de brandstofpomp bestaat uit lood en tin en is voornamelijk 10 ampère. De draad smelt door te hoge stroom. Het onderbreekt dus de stroomtoevoer naar de brandstofpomp.
De brandstofpomp kan niet werken zonder stroom. Vandaar dat de auto niet start en de lampjes van de controlemeter op het dashboard gaan branden.
Als de zekering van de brandstofpomp tien ampère aankan, moet u de zekering vervangen met slechts 10 ampère. Die waait weg als je boven of onder de 10 ampère een zekering vervangt.
#2.Defecte brandstofpomp
Het werk van de brandstofpomp is om brandstof uit de brandstoftank te halen en deze vervolgens naar injectoren te sturen die de cilinder van brandstof voorzien.
Er is een aanzuigfilter aanwezig in de brandstofpomp. De brandstof moet door dit filter gaan voordat het de brandstofpomp binnenkomt. Het filter zorgt ervoor dat er geen vuil en gruis in de brandstofpomp komt.
Bovendien gaat de brandstof ook door een ander filter voordat het de injectoren bereikt. De brandstofpomp heeft twee filters, wat een goede zaak is, maar soms een serieus probleem kan veroorzaken.
De filters kunnen na verloop van tijd verstopt raken en op dat moment moet het brandstoffilter veel harder werken om brandstof uit de tank te halen en naar de injectoren te sturen. Hierdoor kan de brandstofpomp defect raken.
De brandstofpomp kan niet de juiste hoeveelheid brandstof naar de verbrandingskamer sturen. De motor slaat af vanwege onvoldoende brandstof in de kamer. Ten slotte wordt de motor uitgeschakeld en wordt het controlelampje op uw dashboard weergegeven. U moet de filters van de brandstofpomp van tijd tot tijd reinigen.
#3.Defecte krukaspositiesensor
De krukaspositiesensor is een elektronisch apparaat in motoren met vonkontsteking en compressieontsteking.
Het werk van de krukassensor is om informatie over de krukas aan de PCM (Performance Control Module) te verstrekken, zodat deze de brandstofinjectoren kan informeren wanneer brandstof in de verbrandingskamer moet worden gespoten. Wanneer de sensor perfect werkt, is er geen storing in de motorprestaties.
Het werk van deze sensor begint direct wanneer u uw auto aanzet. Wanneer het voertuig stationair draait, draait de motor met een laag toerental.
De krukaspositiesensor zal op dat moment de PCM op de hoogte stellen, zodat deze de timing van brandstofinjectie zal instellen.
Wanneer u begint met autorijden, detecteert de sensor het motortoerental en stuurt de gegevens dienovereenkomstig naar de PCM.
Maar wanneer de krukassensor niet goed werkt, kan hij de positie van de krukas niet detecteren en ook niet het motortoerental meten. Het heeft een dramatische invloed op de prestaties van de motor omdat de brandstofinjector niet weet wanneer hij brandstof in de verbrandingskamer moet spuiten.
Het voertuig kan midden op de weg stoppen en het controlelampje op uw dashboard gaat branden.
U moet uw voertuig onmiddellijk naar de monteur brengen. Als de krukassensoren in zeer slechte staat verkeren, is het beter om ze te repareren.
De prijs van een krukassensor ligt tussen $ 150 en $ 300. Welnu, de prijs kan hoger zijn, afhankelijk van het model van de auto.
#4.Alternator defect
Een motor in de auto kan alleen mechanische energie leveren, maar geen elektrische energie. Een voertuig heeft een stroombron nodig die stroom produceert en levert aan alle elektronische componenten van de auto.
Daar komt het belang van de dynamo, die helpt mechanische energie om te zetten in elektrische energie.
Het heeft hoofdzakelijk twee componenten, dwz stator en rotor. De stator is het stationaire deel van de dynamo en de rotor (bewegend deel) is verbonden met de motor door middel van een riemschijfopstelling.
Telkens wanneer de motor wordt ingeschakeld, levert deze stroom aan de riem die aan de dynamo is bevestigd, wat helpt de rotoras te draaien.
Bijgevolg draait het de magneet die over de spoel is geplaatst en produceert wisselstroom. Een gelijkrichter in de dynamo zet deze wisselstroom om in gelijkstroom en levert deze aan de accu.
Telkens wanneer u de auto start, levert de accu stroom aan de startmotor, die het vliegwiel laat draaien en de motor start.
Een dynamo gaat doorgaans vele jaren mee. Maar als oververhitting, een gesprongen zekering of de draden na verloop van tijd beschadigd raken, werkt de dynamo wel.
Wanneer de dynamo defect raakt, kan deze de accu niet continu van stroom voorzien. Daarom kan de accu van de auto de verschillende elektrische componenten, zoals koplampen, achterlichten en nog veel meer, niet van stroom voorzien. De meeste mensen denken dat er een probleem is met de batterij en proberen zelfs de batterij te vervangen. Maar je moet ook aan de dynamo denken.
Het probleem in de dynamo kan zelfs de auto uitschakelen en het lampje van de controlemeter kan op het dashboard gaan branden.
Als u merkt dat de dynamo in slechte staat of kapot is, kunt u deze beter vervangen. Het vervangen van de dynamo is een beetje duur.
#5.Lage oliedruk
Olie is essentieel voor de motor omdat het helpt bij het smeren van verschillende motoronderdelen. Lage oliedruk kan een reden zijn om het controlelampje te laten draaien.
Er kunnen tal van redenen zijn voor een laag oliepeil in de auto. Als de motor bijvoorbeeld te oud is, verbruikt hij meer olie dan een nieuwe motor.
Door beschadigde zuigerveren kan er olielekkage ontstaan. Het oliefilter speelt een cruciale rol bij het handhaven van de juiste oliedruk. Maar het kan na verloop van tijd verstopt raken met stof en vuil. Een verstopt filter kan dus de oorzaak zijn van onvoldoende oliedruk in het voertuig.
Bovendien, als u olie met een onjuiste viscositeit gebruikt, is er een fluctuatie in de oliedruk en gaat het controlelampje branden. De oliedrukmeter geeft lage druk aan, een rode waarschuwing voor de bestuurder.
Als u met een dergelijk probleem wordt geconfronteerd, controleer dan eerst het oliepeil in het reservoir. Als het laag is, vul het dan aan met nieuwe olie met de juiste viscositeit. Vervang het filter indien mogelijk. Door deze dingen te doen, kan het probleem mogelijk worden opgelost. Maar als het probleem aanhoudt, kan er een probleem zijn met een oliedruksensor.
#6.Oververhitting van de motor
De temperatuurmeter kan detecteren wanneer de motor oververhit raakt en activeert het controlelampje.
De motor kan om tal van redenen oververhit raken. Wanneer de koelvloeistof bijvoorbeeld niet over alle onderdelen van de motor circuleert, raakt de motor oververhit. Nogmaals, als de radiator een probleem heeft, wordt de motor meer dan normaal opgewarmd.
U zult zien dat het koelvloeistofpeil lager is dan gemiddeld. Ook het door de motor geproduceerde vermogen zal afnemen.
Onthoud dat oververhitting ernstige schade kan veroorzaken aan verschillende vitale onderdelen van de motor. Breng uw voertuig dus naar de dichtstbijzijnde monteur.
#7.Beschadigde accupolen
De accupolen helpen de accu te verbinden met de elektrische componenten van de auto. Deze aansluitingen bestaan meestal uit lood, een goed geleidend metaal maar met een lage weerstand.
Maar als deze terminals na verloop van tijd kapot gaan, kunnen ze de stroom van de batterij niet leveren aan alle elektrische componenten van het voertuig.
De meeste autobezitters besteden niet veel aandacht aan de accupolen. Maar deze terminals kunnen na verloop van tijd gecorrodeerd raken wanneer deze terminal begint te corroderen, de elektrische weerstand toeneemt en de stroomtoevoer naar verschillende elektrische componenten verstoort. Als gevolg hiervan kan uw auto worden uitgeschakeld en gaat het controlelampje op het dashboard branden.
Controleer dus telkens wanneer u de motorkap opent de accupolen. Als je ze vies vindt, maak ze dan meteen schoon.
#8.Defecte sensoren
Sensoren kunnen slecht worden in uw auto en het controlelampje activeren. Defecte zuurstofsensoren kunnen bijvoorbeeld het lampje van de controlemeter activeren en de katalysator beschadigen, de efficiëntie van de auto verminderen en de bougie vervuilen.
Veel Gestelde Vragen
#1. Wat zou ervoor zorgen dat het lampje van de controlemeters gaat branden
Er zijn verschillende meters in een auto, zoals een temperatuurmeter, batterijmeter, oliedrukmeter en nog veel meer. Wanneer het lampje van de controlemeter gaat branden, geeft dit aan dat een of meer meters afwijken van de normale temperatuur en druk of een gevaarlijk niveau naderen.
#2. Wat betekent het als uw auto zegt om de meters te controleren?
Het lampje van de controlemeter betekent dat ten minste één meter op de auto afwijkt van de gemiddelde waarde. De betreffende meter gaat ook branden samen met het lampje van de controlemeter. De accumeter gaat bijvoorbeeld branden als er een probleem is met de accu of de dynamo.
#3. Is het veilig om te rijden terwijl het lampje van de controlemeters brandt?
Telkens wanneer het controlelampje op uw dashboard gaat branden, zet u de motor af en controleert u het oliereservoir. Als u minder olie vindt, moet u deze onmiddellijk aanvullen met meer olie. Controleer bovendien de temperatuurmeter. De motor kan oververhit raken en het lampje van de controlemeter activeren. Als het lampje brandt, moet u het voertuig zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde servicestation brengen.
#4. Wat betekent het om de meters op een Ford F150 te controleren?
Wanneer u in de Ford F150 rijdt, moet u van tijd tot tijd de meters controleren om er zeker van te zijn dat alle vitale componenten goed werken. Uw voertuig kan bijvoorbeeld tijdens het rijden oververhit raken. Dus het controleren van de temperatuur zal bepalen of de motor oververhit is of normaal functioneert. Controleer op dezelfde manier de batterijmeter; als het binnen 13 tot 15 volt is, doen de batterij en de dynamo ze effectief. Maar als de accumeter minder dan 13 volt of meer dan 15 volt aangeeft, kan er een probleem zijn met de accu of dynamo.
Inpakken
Wanneer het lampje van de controlemeter gaat branden, geeft dit aan dat er een probleem is met het voertuig. Het probleem kan klein zijn; als de auto een losse tankdop heeft, gaat het controlelampje ook op het dashboard branden. Het kan ook ernstig zijn, zoals een slechte dynamo of lekkende olie.
Breng uw voertuig dus zo snel mogelijk naar het servicecentrum wanneer u het controlelampje ziet.